21 september 2015

Gäster: Matilda Herrgårdh Helzén och Marcus Helzén

Tillhör: Sussie
Relation: Barndomsvän och hennes man

Matilda och jag lärde känna varandra någon gång i början av skolåren. Vi kom från olika håll i Utby och dessutom från olika lekis/dagis så det tog lite tid innan kärlek uppstod. Jag minns att jag ibland var lite avundsjuk på Matilda. Hon hade en klar och tydlig plan i livet och visste inte bara ATT hon skulle gifta sig, skaffa barn (tvillingar) och vad hon skulle jobba med, utan också NÄR allt detta skulle ske. Och även om tidsplanen skulle visa sig vara helt framfabulerad har hon nu man och tre barn varav två är tvillingar. Den där planen var för övrigt bara ett av många bevis på att hon och jag var varandras motsatser redan under uppväxten. En strukturerad, en i kaos. En mörkhårig, en blekt blondin. Ett Kevin Costner-fan, ett Mel Gibson-fan. Men trots våra olikheter växte vi upp tätt tillsammans. Vi hade våra första pojkvänner samtidigt, lärde oss raka benen ihop, gjorde skolarbeten ihop och gick på bal tillsammans.
På bröllopet kommer också Marcus, som Matilda träffade i Örebro under pluggtiden där (alltså, detta är hur jag minns det). Honom har jag träffat ett fåtal gånger, och känner inte så väl. Men vi har faktiskt hunnit med att gå på bröllop ihop förut.

Fråga Matilda och Marcus om: Sussies tonår (kanske mest Matilda då), konsten att vara pyssliga föräldrar och om film verkligen ÄR bäst på bio.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar